Magnesium
Thomas Wildeboer

Thomas Wildeboer

De trukendoos van Magnesium!

Waar is Magnesium precies goed voor?

Magnesium is een van de meest gebruikte supplementen. Vooral in de sportwereld is het erg populair. Maar wat is Magnesium nu precies en wat doet het voor je lichaam?

Magnesium is betrokken bij meer dan 300 processen in het lichaam zoals stofwisseling van eiwitten, koolhydraten en vetten, de zenuwgeleiding, spiercontractie, ontgifting en gezonde botten en tanden. Ook op het hart en bloedvaten heeft Magnesium een gunstige invloed: het zorgt voor een goede doorbloeding en gaat verhoging van de bloeddruk tegen.

Slik jij al Magnesium?

Magnesium krijg je over het algemeen gewoon binnen via je voeding. Producten waar veel Magnesium in zit zijn o.a. cacao, schelpdieren, noten en groene groenten. Door de intensieve landbouw bevatten veel voedingsmiddelen helaas niet meer de juiste hoeveelheid Magnesium. Je haalt dus niet meer de nodige voedingsstoffen uit je voeding.

Om die reden zou je er dus voor kunnen kiezen om Magnesium in supplementvorm te gebruiken. Daarnaast verlies je Magnesium wanneer je zweet, veel stress ervaart, braakt en veel fysieke inspanning hebt. Met name als je (intensief) sport wil je geen tekort. Wanneer je sport heb je namelijk meer zuurstof nodig wat door het bloed wordt getransporteerd. Je wilt dus graag een goede doorbloeding.

Verschillende vormen van Magnesium

Hieronder lees je de verschillende soorten Magnesium met hun trucjes. Zo kun je zelf de juiste keuze maken mocht je het willen gebruiken. (Eigenlijk heb je al geen keus meer toch?)

Magnesium Malaat

Deze vorm wordt het meest ingezet bij vermoeidheid omdat deze ingrijpt op de mitochondriën (energiefabriekjes) in de cel. In normaal Nederlands betekend dit simpelweg dat je er meer energie van krijgt. Hierom heeft het de voorkeur deze aan het begin van de dag te nemen anders heb je elke nacht plafonddienst.

Magnesium Tauraat

Deze vorm van Magnesium werkt expliciet op het hart en bloedvaten. Deze wordt dus vaak ingezet bij mensen met hartproblemen en/of hoge bloeddruk.

Magnesium Citraat

Dit is een Magnesiumverbinding die makkelijk wordt opgenomen in de spieren. Deze heeft dus de voorkeur wanneer je (intensief) sport. Het doorbloed de spieren goed.

Magnesium Bisglycinaat

Eigenlijk is dit een beetje ‘’het juweeltje’’ onder de Magnesium. Het wordt namelijk als beste opgenomen door je lichaam. Naast dat het werkt op je spieren en bloedvaten werkt het ook op je zenuwstelsel. Voornamelijk in het brein. Het helpt ook om tot rust te komen en goed te kunnen slapen. Omdat hij de prikkels in het brein dempt. Het heeft dus de voorkeur deze aan het einde van de dag te nemen (een half uur voor het slapen).

Magnesium Oxide

Dit is een goedkope vorm van Magnesium. Bij de goedkopere potjes is oxide het hoofdbestanddeel. Hoewel deze vorm niet veel doet op de spieren en bloedvaten kan het van nut zijn bij obstipatie. Het werkt namelijk op de spieren van het spijsverteringsstelsel. Kan je dus lekker van naar de wc.

Nog wat leuke weetjes over Magnesium

  • De opname van Magnesium in de darm is afhankelijk van vitamine D.
  • Vitamine B6 is een belangrijke hulpstof. Het helpt namelijk om Magnesium de cellen in te transporteren.
  • Een mens heeft gemiddeld 5 mg Magnesium per kg lichaamsgewicht per dag nodig. (bij normale inspanning)
  • Magnesium wordt in combinatie met graanproducten niet goed opgenomen. Aangezien het westerse dieet veel graanproducten bevat kunnen we concluderen dat het merendeel van de mensen een tekort heeft.

Mocht je nog vragen hebben steek dan even je vinger op! (Of check onze bomvolle Instagram hier).

deel dit artikel

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on linkedin
LinkedIn

anderen bekeken ook...