TarwegrasBreed
thomas wildeboer

thomas wildeboer

De manier om veroudering tegen te gaan

Gras is er op onze planeet in overvloed. Zo’n 9000 verschillende soorten bedekken een derde van het oppervlakte. Een grassoort die veel word gebruikt is tarwegras. Onbewerkt tarwegras bevat veel cellulose dat slecht verteerbaar is voor ons. Om die reden wordt het bewerkt tot sap of poeder. Maar waar is het nu goed voor?

Het gebruik van Tarwegras

Tarwegras is een echte superfood. Het bevat namelijk heel veel goede stofjes! Je lichaam zal je dankbaar zijn wanneer je dit toevoegt aan je dieet! Ons lichaam functioneert het beste bij een bepaalde zuurgraad. Alle processen van vertering tot celvernieuwing verlopen dan het best.

Door bepaalde voeding, met name suikers (snelle koolhydraten zoals: pizza, pasta, broodjes, snoep en frisdrank) verzuren we ons lichaam. Hierdoor kun je langzaam klachten krijgen zoals stijve/pijnlijke spieren, spierknopen(triggerpoints) en vermoeidheid. Tarwegras zorgt er voor dat de zuurgraad optimaal blijft en dat je dit soort klachten voorkomt. Daarnaast is gezonde voeding natuurlijk ook belangrijk.

Wat doet tarwegras dan precies?

1. Het ontzuurt je lichaam/spieren

2. Bevat de essentiële aminozuren. (Dit zijn bouwstoffen van eiwitten welke je nodig hebt voor reparatie en herstel van cellen.)

3. Bevat mineralen.

4. Vitamines (o.a. A, C, E, IJzer, Calcium en Magnesium)

5. Werkt ontstekingsremmend.

6. Bevat antioxidanten.

We maken gedurende de dag veel energie aan. Denk aan bewegen en het verteren van voedsel. Tijdens dit proces ontstaan er vrije radicalen. Dit is in weze het verouderingsproces. Een beetje vrije radicalen kan geen kwaad deze hebben we nodig maar er ontstaan er eigenlijk teveel. Deze vrije radicalen beschadigen onze cellen, eiwitten en hormonen. Dit zorgt voor een versneld verouderingsproces.

Het verouderingsproces tegengaan

Hoe kun je dit oplossen? Door te zorgen dat je genoeg antioxidanten binnen krijgt. Eigenlijk zegt de naam het ook al: anti-oxide. Wanneer de vorming van vrije radicalen hoog is. Bijvoorbeeld door topsport, slechte voeding, veel stress, roken en drinken moet je dus ook meer binnenkrijgen.

Gelukkig vinden we antioxidanten in veel voedingsmiddelen en krijg je er wanneer je gezond eet genoeg van binnen. Groente en fruit bevatten bijvoorbeeld antioxidanten. Elke kleur groente/fruit heeft zijn eigen antioxidant. Daarnaast hebben kruiden en specerijen een heel hoog gehalte. Dus houd dit in je achterhoofd wanneer je weer in de keuken staat! Andere vormen van antioxidanten zijn bijvoorbeeld rauwe chocola en vitamine C.

Kortom tarwegras is een magisch middeltje. En je kunt het heel gemakkelijk kopen. Ik raad wel aan om de biologische te nemen anders word je gezonde poging een beetje teniet gedaan!

Meer snelle tips? Check onze Instagram!

deel dit artikel

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on linkedin
LinkedIn

anderen bekeken ook...