10tipsgezondBreed
Thomas Wildeboer

Thomas Wildeboer

10 Tips voor een gezond voedingspatroon

Een goed voedingspatroon is voor iedereen anders. De een kan niet tegen melk de ander heeft weer een notenallergie. Het is dus belangrijk jouw lichaam goed te kennen en daar je voeding op af te stemmen. Toch zijn er genoeg dingen die voor iedereen van toepassing zijn. Hieronder een aantal tips voor een gezonder voedingspatroon.

1. Variatie is key

Het klinkt cliché maar dit is iets wat erg word onderschat. Alle voedingsmiddelen hebben hun eigen ‘’kracht’’ vitamines en stofjes. Daarnaast wil je in je darmen zoveel mogelijk verschillende bacteriën zodat het daar goed zijn werk kan doen. Probeer zoveel mogelijk verschillende kleuren op je bord te krijgen en eet van ‘het seizoen’.

2. Kies biologisch

Dit spreekt natuurlijk voor zich. Biologische producten zijn beter voor ons lichaam omdat deze niet bespoten zijn en de dieren een beter leven hebben gehad. Nu kan ik begrijpen dat dit niet voor iedereen mogelijk is omdat biologisch eten nu eenmaal wat meer geld kost Je kunt er natuurlijk wel voor kiezen om de producten die je het meeste eet biologisch te nemen. Of de producten die het minst worden bespoten.

3. Drink voldoende water

De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid is ongeveer 30 ml per kg lichaamsgewicht.

4. Eet gezonde vetten

Veel mensen zijn bang voor vet omdat ze denken dat je hier dik van wordt. Goed dat je op je figuur let maar goede vetten zijn erg belangrijk. We hebben ze o.a. nodig voor de aanmaak van hormonen en voor onze celwanden. Wist je bijvoorbeeld dat onze hersenen voor 80% uit (DHA) vet bestaan? DHA vet is omega 3. Onze westerse voeding bestaat voornamelijk uit omega 6 vetten. Denk bijvoorbeeld aan zonnebloemolie en dierlijke vetten. Overigens is het zo dat hoe meer beweging een dier heeft gehad hoe rijker deze is aan omega 3. Weer een reden om voor biologisch te kiezen!

Niet alle omega 6 vetten zijn slecht. De omega 6 uit kokosolie is bijvoorbeeld heel goed. Dit is voeding voor je darmmicrobioom en wordt bovendien niet opgeslagen in vetcellen. Hier word je dus niet dik van!

5. Balans tussen omega 3 en 6

De voorkeur gaat uit naar een goede balans tussen omega 3 en 6. Bij een overschot aan omega 6 ontstaan er namelijk ontstekingen in het lijf. Dit is ook een reden waarom omega 3 vaak in supplementvorm wordt geslikt (visolie/krillolie/algenolie). Om zo de balans goed te houden. Nu hoor ik je denken: welke olie moet ik dan gebruiken? Om te bakken kun je het beste kokosolie gebruiken. Deze kan namelijk hogere temperaturen aan. En dan het liefst niet de ontgeurde want die is weer bewerkt.

Andere oliën die veel omega 3 bevatten:

– Olijfolie (neem een donkere fles ivm oxidatie)
– Lijnzaadolie (niet verhitten)
– Walnotenolie 
– Sesamolie (niet verhitten)
– Hennepolie heeft een goede balans in omega 3/6/9 (niet verhitten)

Olie die we liever vermijden is dus bijvoobeeld de zonnebloemolie.

Snelle weetjes

6. Beperk het aantal eetmomenten zoveel mogelijk

Iedere keer als je wat in je mond stopt is dat voor je lichaam iets vreemds. Ons immuunsysteem reageert hierop. Het immuunsysteem moet regelmatig uitrusten om ons te kunnen beschermen wanneer dat echt nodig is. Snack je vaak, dan is je immuunsysteem dus sneller uitgeput.

7. Combineer verschillende kleuren groente/fruit

Iedere kleur groente/fruit heeft zijn eigen vitamines, mineralen en antioxidanten.

8. Houd tussen je laatste eetmoment en je ontbijt 12 uur

Dit heeft te maken met herstelprocessen van o.a. het immuunsysteem. Wanneer jij slaapt hoort je immuunsysteem een grote schoonmaak te houden. Wanneer je veel eetmomenten hebt is het hier te moe voor. Dit wordt ook wel intermittent fasting genoemd.

9. Eet onbewerkt voedsel

Dit spreekt natuurlijk voor zich. Hoe meer additieven hoe vreemder het voor je lichaam is.

10. Drink zo min mogelijk tijdens het eten

De kans bestaat dat je niet voldoende kauwt en je eten wegspoelt. Daarnaast verdun je met drinken je spijsverteringssappen waardoor je eten niet goed verteerd kan worden. Dus een half uur voor het eten drinken of een uur erna.

Meer handige tips? Check onze Instagram!

deel dit artikel

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on linkedin
LinkedIn

anderen bekeken ook...